Tipuri de aminoacizi și cele mai bune surse de aminoacizi esențiali - Natur House
surse aminoacizi esentiali

Tipuri de aminoacizi și cele mai bune surse de aminoacizi esențiali

Aminoacizii sunt componentele chimice de bază ale vieții. Corpul utilizează 20 de aminoacizi pentru a sintetiza peste 50.000 de proteine unice și 20.000 de enzime necesare unei sănătăți optime. Există, de asemenea, trei aminoacizi (selenocisteină, pirolizină și N-formilmetionină) care nu se găsesc în corpul uman, dar sunt aminoacizi de construcție a proteinelor ce se găsesc în plante și în alte organisme. Atâta timp cât organismul uman are o sursă sigură de aminoacizi esențiali în dietă, aceasta poate satisface în mod adecvat majoritatea nevoilor sale de sinteză a proteinelor noi. Pe de altă parte, dacă sursele de aminoacizi sunt eliminate din dietă, sinteza proteinelor este afectată și apar probleme grave de sănătate.

Fiecare aminoacid are rolul său în corpul uman, iar în unele cazuri, dieta poate fi completată cu suplimente alimentare care conțin aminoacizi, pentru a se asigura buna funcționare a organismului.

Aminoacizi esențiali

Aceștia sunt cei nouă aminoacizi pe care corpul nu îi poate crea singur și pe care trebuie să îi obții consumând diverse alimente. Adulții trebuie să consume alimente care conțin următorii opt aminoacizi: metionină, valină, triptofan, izoleucină, leucină, lizină, treonină și fenilalanină. Histidina, al nouălea aminoacid, este necesară numai în cazul copiilor.

În loc să stocheze o anumită cantitate de aminoacizi esențiali, organismul îi folosește pentru a crea noi proteine în mod regulat. Prin urmare, corpul are nevoie de o furnizare continuă a acestor aminoacizi, de preferință zilnic, pentru menținerea stării de sănătate.

Aminoacizi neesențiali

Celălalt tip de aminoacizi sunt aminoacizii neesențiali, dintre care 11 sunt sintetizați de către organism. Astfel, deși ei sunt o parte importantă în procesul de construire al proteinelor, nu trebuie neapărat incluși în dieta zilnică. Opt dintre acești acizi neesențiali sunt, de asemenea, cunoscuți ca și „condiționali”, ceea ce înseamnă că organismul nu poate fi capabil să producă suficienți dintre ei atunci când se află în stare de stres sau în cazul unei boli.

Așadar, se pune problema cum ne asigurăm că satisfacem cerințele de aminoacizi ale organismului prin dieta noastră? Răspunsul este surprinzător de simplu – tot ce trebuie să facem este să consumăm o cantitate suficientă de proteine în fiecare zi și să avem o alimentație cât mai diversificată. Proteinele animale sunt numite proteine complete deoarece conțin în mod natural toți cei nouă aminoacizi esențiali în fiecare porție. Dar cum rămâne cu persoanele care nu doresc sau nu pot să consume carne?

Proteinele din plante, excepție făcând quinoa și alte câteva alimente, conțin în mod natural mai puțini aminoacizii esențiali și, prin urmare, sunt numite proteine incomplete. Cu toate acestea, având o dietă diversificată, care include legume, cereale și leguminoase, corpul poate crea cu ușurință proteine complete.

O altă opțiune o reprezintă includerea unei pudre de proteine vegetale cu spectru complet în dieta zilnică. De exemplu, proteina de orez brun încolțită, care este digerabilă în mod natural și oferă un spectru complet de aminoacizi.

Surse de aminoacizi esențiali

Leucina ajută la creșterea forței musculare și este principalul aminoacid responsabil direct pentru activarea unui compus esențial în mușchi care asigură reglarea sintezei proteinelor.  Leucina ajută, de asemenea, la reglarea nivelului zahărului din sânge prin reglarea insulinei în organism în timpul și după activitățile fizice și are un impact pozitiv asupra creierului și a neurotransmițătorilor. Se găsește în brânză, soia, carne de vită, carne de porc, pui, dovleac, semințe, nuci, mazăre, ton, fructe de mare, fasole etc.

Isoleucina este o formă izolată de leucină care ajută organismul să producă hemoglobină. Hemoglobina transportă fier în sânge și reglează zahărul din sânge. Se găsește în soia, carne și pește, lapte și ouă, nuci caju, migdale, ovăz, linte, fasole, orez brun, leguminoase, semințe de chia.

Lizina este unul dintre principalii aminoacizi responsabili pentru creșterea musculară și, de asemenea, s-a demonstrat că stimulează sistemul imunitar. Lizina favorizează absorbția altor minerale în organism și este necesară pentru sinteza colagenului, care este principalul element necesar pentru formarea țesutului conjunctiv și a oaselor în organism. Se găsește în ouă, carne, fasole, mazăre, brânză, semințe de chia, spirulină, pătrunjel, avocado, migdale, nuci caju.

Metionina este importantă pentru crearea vaselor de sânge noi și pentru creșterea masei musculare. Metionina ajută, de asemenea, la formarea creatinei, care este necesară pentru energie. Metionina poate dizolva grăsimea din organism și reduce depozitele de grăsime din ficat. Se găsește în carne, pește, brânză, lapte, fasole, semințe de chia, ovăz, grâu, smochine, orez integral, fasole, ceapă și cacao.

Fenilalanina este transformată în tirozină în organism, care este necesară pentru a produce proteine și substanțe chimice în creier, cum ar fi epinefrina, norepinefrina și hormonii tiroidieni. Prin urmare, fenilalanina are un impact important asupra stării noastre de bine și asupra sănătății mintale. Se găsește în lactate, carne, pește, ouă, spirulină, alge, dovleac, fasole, orez, avocado, migdale, alune, quinoa, smochine, stafide, legume cu frunze verzi, măsline și semințe.

Treonina susține sănătatea sistemului imunitar, a ficatului, a inimii și a sistemului nervos central. De asemenea, este necesară pentru producerea elastinei și a colagenului. Treonina ajută, de asemenea, la formarea oaselor puternice și contribuie la accelerarea vindecării rănilor și leziunilor la nivelul țesuturilor. Se găsește în carne slabă, brânză, nuci, semințe, linte, castravete, spirulină, dovleac, legume cu frunze verzi , semințe de cânepă, semințe de chia, soia, migdale, avocado, smochine, stafide și quinoa.

Triptofanul este absorbit de organism și este, în cele din urmă, transformat în serotonină – substanța chimică responsabilă pentru starea de bine, care este un neurotransmițător și contribuie la scăderea nivelului stresului și a depresiei. Triptofanul este, de asemenea, cunoscut pentru inducerea unui efect relaxant asupra organismului și pentru  îmbunătățitrea calității somnului. Se găsește în ciocolată, lapte, brânză, carne, iaurt, ouă, pește, năut, migdale, semințe de floarea soarelui, spirulină, banane și alune.

Valina este esențială pentru creșterea și repararea musculară optimă. Ajută la aprovizionarea mușchilor cu glucoza suplimentară responsabilă de producerea de energie în timpul activității fizice. De asemenea, ajută la buna funcționare a sistemului nervos și a funcției cognitive, precum și pentru tratarea afecțiunilor metabolice și hepatice. Se găsește în brânză, carne, nuci, fasole, spanac, broccoli, semințe, cereale integrale, smochine, avocado, mere, afine, merișoare, portocale și caise.

Histidina susține sănătatea creierului, ajută la producerea de celule roșii și albe din sânge. Histidina poate ajuta la protejarea țesuturilor de deteriorarea cauzată de radiații sau metale grele. Se găsește în carne, brânză, fructe de mare, soia, leguminoase, semințe de chia, hrișcă și cartofi.

Prin urmare, pentru ca organismul să beneficieze de toți aminoacizii de care are nevoie, este necesară o alimentație echilibrată și diversificată, fără excese.

Aminoacizi precum fenilalanina, arginina, metionina și taurina se regăsesc în compoziția produsului Memper, care face parte din linia de suplimente alimentare Natur House.

Lasa un comentariu